Vadības socioloģija
Studiju priekšmeta mērķis ir:
- humanitarizēt tehnokrātisko domāšanas veidu, iegūstot pamatkompetences lēmumu pieņemšanai balstoties ne tikai uz tehniski ekonomiskiem faktoriem, bet arī uz sociāliem faktoriem,
- apgūt prasmes sociālo risku izvērtējumam izvēloties pārvaldības struktūras un vadības stilus.
Tiek apskatītas sekojošas tēmas:
- Socioloģija kā zinātne.
- Sabiedrības attīstības priekšnosacijumi, etapi, likumi.
- Vadības (menedžmenta) socioloģija.
- Vēsture, izpētes priekšmets, definējumi.
- Metodes praktiskajā socioloģijā.
- Informācijas iegūšanas metodes, datu ticamība, to interpretācija.
- Darbinieks sociālo attiecību sistēmā. Sociālie procesi un to izmaiņas.
- Tirgzinības (marketinga) sociālie aspekti.
- Marketinga būtība un tirgus vadības paņēmieni.
- Uzņēmums kā sociāla sistēma.
- Sociāli demogrāfiskās, etniskās, ekonomiskās un sadales attiecības.
- Cilvēciskā faktora sociālie aspekti.
- Cilvēciskā faktora aktivizācijas nepieciešmība un mehānismi.
- Vadības (menedžmenta) sociālie aspekti.
- Valsts sociālās politikas nozīme, sociālie projekti un tehnoloģijas.
- Pārvalde.
- Sociālie aspekti darbā un darba organizācijā.
- Sadzīves apstākļi un darba efektivitāte.
- Laiks, cilvēku sabiedrības attīstības telpa.
Studiju rezultātā studenti
- prot atpazīt socioloģijas un vadības socioloģijas izpētes priekšmetus, definēt šīs zinātnes, uzskaitīt sabiedrības attīstības etapus un aprakstīt socioloģisko zināšanu nepieciešamību speciālistiem,
- spēj atšķirt socioloģiskās informācijas iegūšanas metodes, lieto tās, prot izvērtēt aptaujas metodes ticamības līmeni un izskaidrot iegūtos rezultātus,
- atpazīst sociālās parādības un procesus, prot izskaidrot to būtību,
- spēj definēt indivīda, personības, individualitātes, pārliecības, apziņas un pašapziņas jēdzienus,
- prot atšķirt marketinga sociālos aspektus, salīdzināt tirgus vadības paņēmienus un koncepcijas,
- spēj atšķirt sociālās organizācijas nozīmi uzņēmuma struktūrā, kā arī sociāli-demogrāfiskās, sociāli-etniskās, ekonomiskās un sadales attiecības darba kolektīvā un tā attīstības objektīvos un subjektīvos faktorus,
- prot salīdzināt profesiju, specialitāšu, specializācijas un kvalifikācijas struktūras,
- prot izvērtēt sociālos mehānismus cilvēciskā faktora aktivizēšanai,
- spēj izvērtēt valsts sociālās politikas nozīmi sabiedrības attīstībā, darba kolektīvu pārvaldes struktūras un vadības stilu nozīmi menedžera darba organizācijā,
- spēj atpazīt rādītājus pamudinājumam uz darbu un motivāciju ražošanā. Izvērtē cilvēka un tehnikas attiecības un to evolūciju, kā arī tehniski-ekonomisko rādītāju nomaiņu ar sociāliem parametriem,
- prot izvēlēties dzīves kvalitātes rādītājus un sociālās darba apmaksas sistēmas,
- prot Izskaidrot, ka cilvēku sabiedrībai laiks ir attīstības telpa.
Studiju priekšmetu "Vadības socioloģija" nodrošina RTU Humanitārā institūta Sociālo zinātņu katedra.
Latvian